1 (edytowany przez empiq 2007-05-17 14:10:16)

Temat: Pierwowzór

Krótka historia:

Budowę okrętu rozpoczęto 1 lipca 1936 roku w stoczni Blohm und Voss w Hamburgu. Pancernik Bismarck wszedł do służby w Kriegsmarine 24 sierpnia 1940 r. Jego dowódcą został komandor Ernst Lindemann. 28 września 1940 Bismarck wyszedł w swój pierwszy rejs do Gdyni (Gotenhafen), która miała być jego głównym portem postojowym. Okręt został przeznaczony wraz z Scharnhorstem, Gneisenau, Prinz Eugenem i Tirpitzem, do działaŃ mających wiązać okręty Royal Navy i tym samym umożliwiać innym jednostkom swobodę działania przeciwko konwojom zaopatrzeniowym.

Rozkazem z 22 kwietnia 1941 r. dowódca flotylli admirał Günther Lütjens nakazał rozpoczęcie akcji Rheinübung. Okręt flagowy dowódcy floty Bismarck i Prinz Eugen miały przebić się na północny Atlantyk i niszczyć aliancki tonaż. 5 maja na pokład okrętu wszedł Hitler, który wiązał duże nadzieje z okrętem. Grupa operacyjna - pancernik, ciężki krążownik i eskorta niszczycieli - wyszła w morze 19 maja, biorąc kurs na Cieśniny DuŃskie. 21 maja okręty zacumowały w fiordzie w Bergen, gdzie zostały wykryte przez samoloty RAF. Do wykrycia i zniszczenia niemieckiej grupy dowódca Home Fleet admirał sir John Tovey wyznaczył armadę w skład, której wchodziły jednostki : "Prince of Wales", "King George V", "Hood", "Repulse" i "Victorious".

22 maja niemieckie pancerniki wyszły ponownie w morze kierując się na północ, na tzw. Drogę DuŃską. 23 maja lewym trawersem minęły Islandię, osiągając granicę lodów, i obrały kurs na południe. Podczas tego manewru Bismarck został dostrzeżony przez brytyjski ciężki krążownik HMS Suffolk i wezwany potem do pomocy HMS Norfolk, do którego Bismarck otworzył nieskuteczny ogieŃ. 24 maja doszło do spotkania grupy niemieckiej z Hoodem i Prince of Wales. W trakcie pojedynku artyleryjskiego został zatopiony największy brytyjski okręt HMS "Hood" a Bismarck został trafiony trzema pociskami kalibru 356 mm. Uszkodzenia spowodowały min. ograniczenie maksymalnej prędkości Bismarcka do 21 węzłów. Lütjens postanowił płynąć do portu w St. Nazaire i odkomenderował Prinz Eugena do prowadzenia samodzielnych działaŃ. Prinz Eugen wziął kurs na Brest, do którego bezpiecznie dopłynął 1 czerwca. Mimo licznych manewrów Bismarckowi nie udawało się zerwać kontaktu z brytyjskimi jednostkami, które były wyposażone w radary. Bismarck stoczył krótką potyczkę z Prince of Wales oraz z samolotami z lotniskowca Victorious. W pościg za Bismarckiem, prócz okrętów już zaangażowanych w działania, Admiralicja rzuciła wszystkie jednostki operujące w tej partii akwenu: pancerniki Rodney i Ramilies, krążownik liniowy Renown, lotniskowiec Ark Royal, krążowniki "Sheffield", "London", "Edinbourgh" i grupa 21 niszczycieli.

Mimo tak licznego pościgu 25 maja udało się Bismarckowi wymanewrować okręty brytyjskie i zerwać kontakt z pościgiem. Przez 31 godzin Bismarck płynął niezauważony w kierunku francuskich portów. Dopiero 26 maja o 10:30 Bismarck został namierzony przez załogę latającej łodzi Catalina, a Sheffield nawiązał kontakt wzrokowy z niemieckim pancernikiem o godz. 17:40. Admirał Tovey rozkazał samolotom z Ark Royal wykonanie ataku torpedowego. Atak samolotów Swordfish okazał się skuteczny; jedna z torped trafiła w stery Bismarcka, który stracił zdolność do manewrowania. Na pomoc Bismarckowi wysłano U-booty operujące w Zatoce Biskajskiej. Około 22:30 najpierw polski niszczyciel ORP Piorun, a potem angielski "Zulu" odkryły Bismarcka. Polski okręt wdał się w skuteczną wymianę ognia z pancernikiem, nie dając się trafić. 27 maja o godz. 08:43 dowódcy "King George V" i "Rodneya" zobaczyli uszkodzonego Bismarcka. Do tych okrętów dołączyły jeszcze "Norfolk" i ciężki krążownik "Dorsetshire". Wywiązała się zażarta bitwa. O godzinie 09:31 ciężka artyleria na Bismarcku zamilkła. Anglicy wstrzymali ogieŃ o 10:16. O godzinie 10:25 ciężki krążownik Dorsetshire odpalił w stronę pancernika 2 torpedy, a w chwilę potem trzecią. Dziesięć minut później Bismarck zaczął pogrążać się w morzu, po czym przewrócił się do góry stępką i zatonął. Z 2220 zaokrętowanych na Bismarcku marynarzy uratowało się 115 rozbitków.

Ostateczne rozstrzygnięcie, co było przyczyną zatopienia Bismarcka jest dyskusyjne. Anglicy twierdzą, że pancernik zatonął na skutek trafienia przez torpedy wystrzelone z krążownika "Dorsetshire", natomiast Niemcy uważają, ze pływalność okrętu do koŃca nie była zagrożona, i że pancernik zatonął na skutek odpalenia przez załogę ładunków wybuchowych umieszczonych w dnie okrętu.

--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++

Dane taktyczno-techniczne

    * wyporność:
          o standardowa: 45950 ton
          o wyporność pełna: 53000 ton
    * wymiary:
          o długość: 251 m
          o szerokość: 36 m
          o wysokość: 15 m
          o zanurzenie: 8,7 m
    * napęd: 12 kotłów parowych Wagnera, 3 turbiny Blohm & Voss o łącznej mocy 163 tys. KM, 3 śruby
    * prędkość maksymalna: 30,1 węzła
    * zasięg: 9280 Mm przy 16 węzłach; 8870 Mm/19 w; 6693 Mm/24 w; 4728 Mm/28 w
    * paliwo: 8297 t
    * załoga: 2200 ludzi (2100 marynarzy, 103 oficerów i urzędników). Załoga podzielona na 12 dywizjonów

Uzbrojenie i wyposażenie

    * art. gł. - 8x380 mm/L47
    * śred. - 12x150 mm/L55
    * 16x105 mm/L65
    * 16x37 mm/L83
    * 78x20 mm.
    * wyrzutnie torpedowe: 8x533 mm
    * 4 jednosilnikowe dolnopłaty typu "Arado 196"
    * radar: FuMO 2
    * ochrona przed minami - system MES (Mineneigenschutz)

Opancerzenie

    * burty: 320 mm
    * pokład pancerny: 80-100 mm
    * pokład górny: 50 mm

Źródło: Wikipedia.

--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++--++--

Share

2

Odp: Pierwowzór

dobra robota.. mółgbyś to moze jeszcze jakoś ładnie "ubrać" za pomocą bbcode

3

Odp: Pierwowzór

empiq-jestem pod wrażeniem.pozdrawiam cię

Share

4

Odp: Pierwowzór

Może być? w wolnej chwili dolacze pare linkow tongue

Share

5

Odp: Pierwowzór

jest fajnie.. tylko postaraj się dobrac tą kolorystyke troche lepiej.. jeśli chodzi o mój komp to czarny i niebieksi wyglada kiepsko.. ale juz ten żółty czy pomaraŃczowy jest spoko smile

6

Odp: Pierwowzór

nawet nawet ten bismarck smile

Share

7

Odp: Pierwowzór

Материалы POS  - это материалы, сопутствующие продвижению бренда или товара на местах торговли. POS предназначены для эфективного привлечения внимания и гарантированного продвижения продукции. Аббревиатура POS является сокращением от английского "points of sales",что обозначает в переводе "место продаж".
Материалы POS - рекламная продукция в местах продаж - это неизменный аттрибут эффективной программы мерчендайзинга и осуществления продаж как таковых. Многих интересует вопрос pos материалы в магазинах одежды http://profiplast.org . Скажем так, Point of sale материалы обязаны быть эксклюзивными, оригинальными, максимально отвечать имиджу компании а значит и бренда, продвигающего свой продукт; преподносить четко сформулированную смысловую нагрузку. Именно так рекламируемый в местах продаж товар, не только привлекает к себе внимание, но и четко позиционируется в потребительском сознании.

Share