1

Temat: Regulacja silnika spaliwnoego- RCWORLD.PL

Jeśli silnik został prawidłowo dotarty, jesteś gotowy, aby rozpocząć jego regulację, celem uzyskania optymalnych osiągów i ustawienia parametrów jego pracy. Regulację rozpocznij od śrubki wysokich obrotów, która znajduje się z góry gaźnika. Śrubka wysokich obrotów decyduje o ilości paliwa wpływającego do gaźnika, podczas gdy silnik pracuje w górnym zakresie obrotowym. To ustawienie ma również wpływ na późniejszą regulacje niskich obrotów. Rozgrzej silnik do optymalnej temperatury, czyli ok. 120oC jeżdżąc powoli. Do pomiaru używaj wyłącznie termometru na podczerwieŃ. Temperaturę powinno się mierzyć na koŃcu najdłuższego odcinka toru, jaki model musi przebyć na przepustnicy w pełni otwartej. Jeżeli Twój silnik osiąga temperaturę wyższą niż 135oC mieszanka jest zbyt uboga, a jeżeli poniżej 90oC - zbyt bogata.

Śrubkę wysokich obrotów należy obracać w prawo o 1/8 obrotu (zubożyć mieszankę), jeżeli:
- samochód mocno kopci i słabo przyspiesza
- z wydechu wylatują obficie krople paliwa
- temperatura silnika po intensywnej jeździ nie osiąga 100oC

Śrubkę wysokich obrotów należy przekręcić w lewo o 1/8 obrotu (wzbogacić mieszankę), jeżeli:
- gdy silnik osiąga zbyt wysoką temperaturę tj. powyżej 135oC
- gdy gaśnie przy wchodzeniu na wysokie obroty – oznacza to zbyt małą ilość paliwa dla pracy silnika w wysokim zakresie obrotów

Po ustawieniu śrubki wysokich obrotów, możesz rozpocząć regulację śruby niskich obrotów znajdującej się na boku gaźnika. Silnik podobnie jak przy regulacji wysokich obrotów należy rozgrzać. Po rozgrzaniu ściągnij karoserię i zaciśnij wężyk doprowadzający paliwo aż do zgaśnięcia silnika. Jeżeli śruba jest ustawiona prawidłowo, obroty silnika powinny powoli wzrosnąć i po chwili zmaleć aż do zgaśnięcia silnika po około 3 - 4 sekundach. Jeżeli silnik gaśnie szybko, mieszanka jest zbyt uboga i należy dokonać regulacji przykręcając śrubę o 1/8 obrotu w lewo. Natomiast, gdy silnik pracuje dłużej niż 5 sekund aż do całkowitego zgaśnięcia - mieszanka jest zbyt bogata – dokonaj regulacji w przeciwną stronę, czyli przykręć śrubą niskich obrotów o 1/8 obrotu w prawo.

Jeżeli uporałeś się już z regulacjami śrub odpowiadających za doprowadzenie paliwa to znaczy, że nadszedł czas na regulację obrotów jałowych, do czego służy śruba umieszczona pod kątem, najniżej ze wszystkich śrub w gaźniku. Wkręcenie śruby w prawo spowoduje podniesienie obrotów, czyli zwiększenie dopływu powietrza do silnika, a odkręcenie śruby w lewo doprowadzi do obniżenia obrotów. Obroty należy ustawić tak, żeby minimalne ich podniesienie powodowało załączenie się sprzęgła i ruch kół. Aby tego dokonać należy podnieść model i rozpocząć regulację. Jeżeli koła kręcą się to znaczy, że obroty są za wysokie i należy je zmniejszyć. Jeżeli koła nie kręcą się, i mimo lekkiego dodania gazu wciąż stoją w miejscu, należy delikatnie zwiększać obroty do momentu, gdy po lekkim dodaniu gazu koła zaczną się kręcić.

Share