101

(9 odpowiedzi, napisanych Akcesoria)

jakiej pianki?:P

102

(9 odpowiedzi, napisanych Akcesoria)

ale tak czy siak jest to nieprzydatna dla nas rzecz.

trochę zmieniłem wizualnie twój tutek tongue przy okazji poprawiłem błędy. Mam nadzieję że teraz jest bardziej czytelny smile

Jeśli silnik został prawidłowo dotarty, jesteś gotowy, aby rozpocząć jego regulację, celem uzyskania optymalnych osiągów i ustawienia parametrów jego pracy. Regulację rozpocznij od śrubki wysokich obrotów, która znajduje się z góry gaźnika. Śrubka wysokich obrotów decyduje o ilości paliwa wpływającego do gaźnika, podczas gdy silnik pracuje w górnym zakresie obrotowym. To ustawienie ma również wpływ na późniejszą regulacje niskich obrotów. Rozgrzej silnik do optymalnej temperatury, czyli ok. 120oC jeżdżąc powoli. Do pomiaru używaj wyłącznie termometru na podczerwieŃ. Temperaturę powinno się mierzyć na koŃcu najdłuższego odcinka toru, jaki model musi przebyć na przepustnicy w pełni otwartej. Jeżeli Twój silnik osiąga temperaturę wyższą niż 135oC mieszanka jest zbyt uboga, a jeżeli poniżej 90oC - zbyt bogata.

Śrubkę wysokich obrotów należy obracać w prawo o 1/8 obrotu (zubożyć mieszankę), jeżeli:
- samochód mocno kopci i słabo przyspiesza
- z wydechu wylatują obficie krople paliwa
- temperatura silnika po intensywnej jeździ nie osiąga 100oC

Śrubkę wysokich obrotów należy przekręcić w lewo o 1/8 obrotu (wzbogacić mieszankę), jeżeli:
- gdy silnik osiąga zbyt wysoką temperaturę tj. powyżej 135oC
- gdy gaśnie przy wchodzeniu na wysokie obroty – oznacza to zbyt małą ilość paliwa dla pracy silnika w wysokim zakresie obrotów

Po ustawieniu śrubki wysokich obrotów, możesz rozpocząć regulację śruby niskich obrotów znajdującej się na boku gaźnika. Silnik podobnie jak przy regulacji wysokich obrotów należy rozgrzać. Po rozgrzaniu ściągnij karoserię i zaciśnij wężyk doprowadzający paliwo aż do zgaśnięcia silnika. Jeżeli śruba jest ustawiona prawidłowo, obroty silnika powinny powoli wzrosnąć i po chwili zmaleć aż do zgaśnięcia silnika po około 3 - 4 sekundach. Jeżeli silnik gaśnie szybko, mieszanka jest zbyt uboga i należy dokonać regulacji przykręcając śrubę o 1/8 obrotu w lewo. Natomiast, gdy silnik pracuje dłużej niż 5 sekund aż do całkowitego zgaśnięcia - mieszanka jest zbyt bogata – dokonaj regulacji w przeciwną stronę, czyli przykręć śrubą niskich obrotów o 1/8 obrotu w prawo.

Jeżeli uporałeś się już z regulacjami śrub odpowiadających za doprowadzenie paliwa to znaczy, że nadszedł czas na regulację obrotów jałowych, do czego służy śruba umieszczona pod kątem, najniżej ze wszystkich śrub w gaźniku. Wkręcenie śruby w prawo spowoduje podniesienie obrotów, czyli zwiększenie dopływu powietrza do silnika, a odkręcenie śruby w lewo doprowadzi do obniżenia obrotów. Obroty należy ustawić tak, żeby minimalne ich podniesienie powodowało załączenie się sprzęgła i ruch kół. Aby tego dokonać należy podnieść model i rozpocząć regulację. Jeżeli koła kręcą się to znaczy, że obroty są za wysokie i należy je zmniejszyć. Jeżeli koła nie kręcą się, i mimo lekkiego dodania gazu wciąż stoją w miejscu, należy delikatnie zwiększać obroty do momentu, gdy po lekkim dodaniu gazu koła zaczną się kręcić.

Procedura docierania silnika spalinowego
Docieranie modelu i jego regulację, najlepiej przeprowadzić pod okiem kogoś bardziej doświadczonego lub skorzystać z takiej usługi oferowanej przez serwis RCWORLD.PL.
Jeżeli jednak chcesz sam zająć się swoim silnikiem zapoznaj się uważnie z całym, przygotowanym przez nas materiałem.

Każdy silnik modelarski musi przejść procedurę docierania, jest ona niezbędna, aby silnik mógł pracować długo oraz mieć bardzo dobre osiągi. Pominięcie tej procedury może skoŃczyć się ZNISZCZENIEM SILNIKA.
Jeśli docierasz pierwszy raz, najkorzystniej jest robić to pod okiem doświadczonego modelarza. Jeżeli jednak chcesz dokonać tego we własnym zakresie musisz bezwzględnie przestrzegać procedury przedstawionej na tej płycie lub w instrukcji.
Docieranie jest procesem czasochłonnym, należy przeznaczyć na nie kilka godzin oraz zebrać potrzebne akcesoria, a mianowicie:

- podstawkę pod model, (jeżeli jej nie masz wystarczą cegły lub drewniany klocek. Model musi stać na nim stabilnie nie dotykając kołami ziemi)
- butelkę z paliwem
- termometr, dzięki któremu kontrolujemy temperaturę silnika.
- grzałkę do świec z naładowanym akumulatorem
Procedura docierania musi przebiegać na włączonej aparaturze i odbiorniku. Jest to konieczne ze względu na kontrolę otwarcia przepustnicy. Nie rekomendujemy specjalnego paliwa do docierania modelu, jednak powinieneś docierać na takim paliwie, na jakim później masz zamiar cały czas jeździć.
Jeśli to możliwe, unikaj docierania w temperaturach poniżej 5oC lub powyżej 30oC.
Cały czas kontroluj poziom paliwa w baku. Nie dopuszczaj do sytuacji, aby silnik zgasł z powodu braku paliwa w baku. Wypalanie resztek paliwa powoduje zubożenie się mieszanki, co prowadzi do szybszego spalenia świecy i podniesienia temperatury silnika.
Podczas docierania po każdym wypalonym zbiorniku należy zgasić silnik oraz go wychłodzić.

Po zgaszeniu silnika postaraj się ustawić tłok w pozycji dolnej, kręcąc w tym celu kołem zamachowym do momentu ustania oporu. Za każdym razem, podczas chłodzenia, zaczekaj, aż temperatura spadnie do około 30 - 40oC.


PIERWSZY BAK
Napełnij zbiornik paliwem, zatkaj wydech i zakręć kilka razy rozrusznikiem, czyli wkrętarką, rotostartem lub pociągnij za szarpankę, do momentu, kiedy z przewodów paliwowych znikną wszystkie pęcherzyki powietrza. Następnie umieść grzałkę na świecy i uruchom silnik. Gdy zacznie pracować zdejmij grzałkę i postaw model w taki sposób, żeby koła znajdowały się w powietrzu. Niech silnik spokojnie popracuje na wolnych obrotach. Cały czas kontroluj temperaturę - nie może przekroczyć 120oC. Jeżeli tak się stanie natychmiast wyłącz silnik i poczekaj aż ostygnie. Gdy poziom paliwa w baku będzie niski zgaś silnik. Pokręć delikatnie kołem zamachowym, aby opuścić tłok do najniższego poziomu. Silnik teoretycznie powinien być docierany na ustawieniach fabrycznych, jednak należy pamiętać, że regulacja silnika jest uzależniona od warunków pogodowych, a producent testował swój silnik w innych warunkach klimatycznych, i mogą być konieczne małe korekty śrubki iglicy mieszanki na niskich obrotach. Korekty nie powinny być większe niż 1/8 obrotu w prawo, jeśli chcemy zubożyć mieszankę, lub w lewo, jeśli chcemy wzbogacić mieszankę. Jednak, jeżeli silnik odpali nie należy dokonywać żadnych regulacji.


DRUGI BAK
Gdy silnik się ochłodzi do ok. 30 – 40oC, ponownie napełnij bak paliwem i uruchom silnik powtarzając wszystkie czynności, które wykonywałeś wypalając pierwszy bak.


TRZECI BAK
Nadszedł czas na jazdę, pamiętaj jednak, że wciąż docierasz silnik, więc wypalając trzeci bak nie możesz otwierać przepustnicy więcej niż o 1/4.
Jazdy należy przeprowadzać dużym, w miarę płaskim, terenie pozbawionym przeszkód. Przez dwie sekundy otwórz przepustnicę do 1/4 wychylenia, a następnie zatrzymaj model hamulcem na 2 sekundy. Powtarzaj czynność aż do wypalenia prawie całego paliwa. Kiedy paliwo zaczyna się koŃczyć zgaś model i zaczekaj aż silnik ostygnie. Podczas docierania nie zapominaj o stałym kontrolowaniu temperatury, która w trakcie procedury docierania nie powinna przekroczyć 120oC. Jeśli tak się stanie, natychmiast zgaś model i zaczekaj aż ostygnie. Możliwe, że wypalając trzeci bak będziesz musiał rozpocząć regulacje silnika na niskich obrotach i wysokich. Więcej o regulacji dowiesz się w następnych działach.


CZWARTY BAK
Napełnij zbiornik do pełna i tym razem używaj przepustnicy otwartej do połowy. Podczas wypalania 4-go baku cykle jazdy powinny wyglądać następująco: 3 sekundy jazdy, całkowite wyhamowanie modelu, 2 sekundy przerwy i ponownie jazda. Powtarzaj czynność aż do wypalenia prawie całego paliwa. Kiedy paliwo zaczyna się koŃczyć zgaś model i zaczekaj aż silnik ostygnie. Podczas docierania nie zapominaj o stałym kontrolowaniu temperatury, która w trakcie procedury docierania nie powinna przekroczyć 120oC. Jeśli tak się stanie, natychmiast zgaś model i zaczekaj aż ostygnie.


PI¡TY BAK
Napełnij zbiornik do pełna i tym razem używaj przepustnicy otwartej maksymalnie do ¾ wychylenia. Podczas wypalania 5-go baku cykle jazdy powinny trwać 4 sekundy, potem całkowite wyhamowanie modelu, 2 sekundy przerwy i ponownie jazda. Powtarzaj czynność aż do wypalenia prawie całego paliwa. Kiedy paliwo zaczyna się koŃczyć zgaś model i zaczekaj aż silnik ostygnie. Podczas docierania nie zapominaj o stałym kontrolowaniu temperatury, która w trakcie procedury docierania nie powinna przekroczyć 120oC. Jeśli tak się stanie, natychmiast zgaś model i zaczekaj aż ostygnie.


SZÓSTY BAK
Napełnij zbiornik do pełna i tym razem używaj maksymalnie otwartej przepustnicy. Podczas wypalania 5-go baku cykle jazdy powinny trwać 5 sekund, potem całkowite wyhamowanie modelu, 2 sekundy przerwy i ponownie jazda. Powtarzaj czynność aż do wypalenia prawie całego paliwa. Kiedy paliwo zaczyna się koŃczyć zgaś model i zaczekaj aż silnik ostygnie. Podczas docierania nie zapominaj o stałym kontrolowaniu temperatury, która w trakcie procedury docierania nie powinna przekroczyć 120oC. Jeśli tak się stanie, natychmiast zgaś model i zaczekaj aż ostygnie.

106

(5 odpowiedzi, napisanych Silnik)

tyle razy to było... aż przykleję temat pt."Docieranie silnika" i "Regulacja silnika".

107

(5 odpowiedzi, napisanych Silnik)

a wyregulowałeś go???

108

(4 odpowiedzi, napisanych Archiwum)

ja już założyłem tongue

Myślę ze pierwszy post powinien zawierać informacje o modelu, o dotychczasowych zmianach itp. + fotka.

109

(13 odpowiedzi, napisanych Worklog)

http://images30.fotosik.pl/53/5fe1bb072a63ad27med.jpg
INFORMACJE
Model:Thunder Tiger TS4n Pro V2
Zmiany:*Thunder Tiger Rotostart
                *Carson Koła Burnout Black
                *Carson czarne aluminiowe nakrętki do kół
                *Wymienione uszczelki.
Karoseria: HPI Nissan 350z ,Fioletowy metallic,oświetlenie;Thunder Tiger Bmw M3 GTR
Aparatura:ACE R/C Jaguar 2
Serwa i odbiornik: ACE R/C Jaguar 2
Paliwo: Jonker Tornado 16%
Olej do amortyzatorów: LRP  BLUE FACTOR 45w
ARO: LRP BLUE FACTOR
AFO: Jonker Tornado

110

(5 odpowiedzi, napisanych Silnik)

po dotarciu trzeba tez go wyregulować.

111

(4 odpowiedzi, napisanych Archiwum)

Każdy już złożył i dotarł swoje modele. Myślę że czas na założenie nowego działu: Worklogi.
Worklog jak sama nazwa wskazuję to opis prac,zmian,napraw itp.
Każdy założył by temat ze swoim nickiem. Opisywał jakie kupił akcesoria, co naprawił,wyczyścił,co zmienił itp. Do workloga można by też dodawać swoje filmy np. zamieszczone na youtube.

Przykładowy wpis:
                                               09.08.2007
[                              F
                               O
                               T
                               O                                       ]




[ ... O................................................................     
               
.....................P.................................................
                           
......................................I.................................
                                         
........................................................S..............   

.......................................................................]

[                               V
                                 I
                                 D
                                 E
                                 O                                     ]


Co o tym myślicie?

112

(3 odpowiedzi, napisanych Bismarck - Kolekcja Hachette)

Graupner- niemiecka firma, robiąca wszystko co związane z modelarstwem RC:samochody,samoloty,helikoptery,statki,motorówki,silniki, akcesoria.

http://www.graupner.de/en/home.html

Zobacz tę stronę to się przekonasz że to nie byle jaka firma.

113

(3 odpowiedzi, napisanych Bismarck - Kolekcja Hachette)

z tego co widziałem to tam jest aparatura jaguar taki sam jak my mamy czyli 27Mhz. Albo robią w konia albo rzeczywiście dają 40Mhz. Fajnie ze ładowarkę dają.

I oczywiście ze się opłaca. U nas kosztowało 320zł (jak dobrze pamiętam) i były serwa i odbiornik, aparatura, klucz, butelka i filtr paliwa.

Tutaj masz aparaturę 40Mhz,cały napęd statku firmy Graupner(bardzo dobra firma),
serwa, ładowarkę,odbiornik,akumulator. Cena 495 to jest bardzo mało. A z pytaniem czy może to tylko kosztować to powiem ci że same aparatury (oczywiście niektóre tongue)kosztują po kilka tysięcy.

114

(4 odpowiedzi, napisanych Silnik)

After run jest olejem do smarowania silnika po jeździe. Można go kupić w każdym sklepie modelarskim.

115

(5 odpowiedzi, napisanych Układ napędowy)

Wystarczy poszukac na forum.
Przyczyny:
1.Źle wyregulowany silnik.
2.Źle wyregulowany trymer serwa przyspieszenia .

116

(5 odpowiedzi, napisanych Bismarck - Kolekcja Hachette)

są takie silniki spalinowe do statków.

117

(5 odpowiedzi, napisanych Bismarck - Kolekcja Hachette)

elektryczny.

118

(7 odpowiedzi, napisanych Silnik)

no istnieje ale też jest możliwość że silnik też jest źle wyregulowany tongue

119

(9 odpowiedzi, napisanych Elektronika)

Dobra grzałka ok. 80 zł a dobry filtr ok. 20 zł.

120

(7 odpowiedzi, napisanych Silnik)

źle wyregulowany silnik, wygląda na to ze pod wpływem drgaŃ śrubki się odkręcają.

wracam po tygodniowym wypoczynku tongue ściągam filmiki i zaraz powiem jak mi się podobają ;]

122

(3 odpowiedzi, napisanych Tuning)

jak chcesz do driftu do rób tak jak mówisz, wsadź rurkę pcv.

123

(7 odpowiedzi, napisanych Bismarck - Kolekcja Hachette)

ja miałem kilka pierwszych numerów. I się kilka razy  pomyliłem bo niektóre części tak samo wyglądają ale jednak różnią się kiedy się przyjrzysz to zobaczysz tę różnicę kilku minimetrów tongue

124

(19 odpowiedzi, napisanych Silnik)

ta śrubka "trzymająca uchwyt do cięgna gazu" to śruba niskich obrotów

125

(9 odpowiedzi, napisanych Silnik)

tyle tego było na forum, zapominacie o funkcji szukaj?

przyczyną jest źle wyregulowany gaźnik. ten link był już tutaj podawany ze 100 razy ale dam jeszcze raz tongue

http://www.rcworld.pl/shop/index.php?pasek=show&page=12

Tam wszystko jest napisane o regulacji silnika.

A tak z ciekawości się zapytam . Dotarłeś już silnik? tongue