Temat: Docieranie silnika spalinowego - RCWORLD.PL
Procedura docierania silnika spalinowego
Docieranie modelu i jego regulację, najlepiej przeprowadzić pod okiem kogoś bardziej doświadczonego lub skorzystać z takiej usługi oferowanej przez serwis RCWORLD.PL.
Jeżeli jednak chcesz sam zająć się swoim silnikiem zapoznaj się uważnie z całym, przygotowanym przez nas materiałem.
Każdy silnik modelarski musi przejść procedurę docierania, jest ona niezbędna, aby silnik mógł pracować długo oraz mieć bardzo dobre osiągi. Pominięcie tej procedury może skoŃczyć się ZNISZCZENIEM SILNIKA.
Jeśli docierasz pierwszy raz, najkorzystniej jest robić to pod okiem doświadczonego modelarza. Jeżeli jednak chcesz dokonać tego we własnym zakresie musisz bezwzględnie przestrzegać procedury przedstawionej na tej płycie lub w instrukcji.
Docieranie jest procesem czasochłonnym, należy przeznaczyć na nie kilka godzin oraz zebrać potrzebne akcesoria, a mianowicie:
- podstawkę pod model, (jeżeli jej nie masz wystarczą cegły lub drewniany klocek. Model musi stać na nim stabilnie nie dotykając kołami ziemi)
- butelkę z paliwem
- termometr, dzięki któremu kontrolujemy temperaturę silnika.
- grzałkę do świec z naładowanym akumulatorem
Procedura docierania musi przebiegać na włączonej aparaturze i odbiorniku. Jest to konieczne ze względu na kontrolę otwarcia przepustnicy. Nie rekomendujemy specjalnego paliwa do docierania modelu, jednak powinieneś docierać na takim paliwie, na jakim później masz zamiar cały czas jeździć.
Jeśli to możliwe, unikaj docierania w temperaturach poniżej 5oC lub powyżej 30oC.
Cały czas kontroluj poziom paliwa w baku. Nie dopuszczaj do sytuacji, aby silnik zgasł z powodu braku paliwa w baku. Wypalanie resztek paliwa powoduje zubożenie się mieszanki, co prowadzi do szybszego spalenia świecy i podniesienia temperatury silnika.
Podczas docierania po każdym wypalonym zbiorniku należy zgasić silnik oraz go wychłodzić.
Po zgaszeniu silnika postaraj się ustawić tłok w pozycji dolnej, kręcąc w tym celu kołem zamachowym do momentu ustania oporu. Za każdym razem, podczas chłodzenia, zaczekaj, aż temperatura spadnie do około 30 - 40oC.
PIERWSZY BAK
Napełnij zbiornik paliwem, zatkaj wydech i zakręć kilka razy rozrusznikiem, czyli wkrętarką, rotostartem lub pociągnij za szarpankę, do momentu, kiedy z przewodów paliwowych znikną wszystkie pęcherzyki powietrza. Następnie umieść grzałkę na świecy i uruchom silnik. Gdy zacznie pracować zdejmij grzałkę i postaw model w taki sposób, żeby koła znajdowały się w powietrzu. Niech silnik spokojnie popracuje na wolnych obrotach. Cały czas kontroluj temperaturę - nie może przekroczyć 120oC. Jeżeli tak się stanie natychmiast wyłącz silnik i poczekaj aż ostygnie. Gdy poziom paliwa w baku będzie niski zgaś silnik. Pokręć delikatnie kołem zamachowym, aby opuścić tłok do najniższego poziomu. Silnik teoretycznie powinien być docierany na ustawieniach fabrycznych, jednak należy pamiętać, że regulacja silnika jest uzależniona od warunków pogodowych, a producent testował swój silnik w innych warunkach klimatycznych, i mogą być konieczne małe korekty śrubki iglicy mieszanki na niskich obrotach. Korekty nie powinny być większe niż 1/8 obrotu w prawo, jeśli chcemy zubożyć mieszankę, lub w lewo, jeśli chcemy wzbogacić mieszankę. Jednak, jeżeli silnik odpali nie należy dokonywać żadnych regulacji.
DRUGI BAK
Gdy silnik się ochłodzi do ok. 30 – 40oC, ponownie napełnij bak paliwem i uruchom silnik powtarzając wszystkie czynności, które wykonywałeś wypalając pierwszy bak.
TRZECI BAK
Nadszedł czas na jazdę, pamiętaj jednak, że wciąż docierasz silnik, więc wypalając trzeci bak nie możesz otwierać przepustnicy więcej niż o 1/4.
Jazdy należy przeprowadzać dużym, w miarę płaskim, terenie pozbawionym przeszkód. Przez dwie sekundy otwórz przepustnicę do 1/4 wychylenia, a następnie zatrzymaj model hamulcem na 2 sekundy. Powtarzaj czynność aż do wypalenia prawie całego paliwa. Kiedy paliwo zaczyna się koŃczyć zgaś model i zaczekaj aż silnik ostygnie. Podczas docierania nie zapominaj o stałym kontrolowaniu temperatury, która w trakcie procedury docierania nie powinna przekroczyć 120oC. Jeśli tak się stanie, natychmiast zgaś model i zaczekaj aż ostygnie. Możliwe, że wypalając trzeci bak będziesz musiał rozpocząć regulacje silnika na niskich obrotach i wysokich. Więcej o regulacji dowiesz się w następnych działach.
CZWARTY BAK
Napełnij zbiornik do pełna i tym razem używaj przepustnicy otwartej do połowy. Podczas wypalania 4-go baku cykle jazdy powinny wyglądać następująco: 3 sekundy jazdy, całkowite wyhamowanie modelu, 2 sekundy przerwy i ponownie jazda. Powtarzaj czynność aż do wypalenia prawie całego paliwa. Kiedy paliwo zaczyna się koŃczyć zgaś model i zaczekaj aż silnik ostygnie. Podczas docierania nie zapominaj o stałym kontrolowaniu temperatury, która w trakcie procedury docierania nie powinna przekroczyć 120oC. Jeśli tak się stanie, natychmiast zgaś model i zaczekaj aż ostygnie.
PI¡TY BAK
Napełnij zbiornik do pełna i tym razem używaj przepustnicy otwartej maksymalnie do ¾ wychylenia. Podczas wypalania 5-go baku cykle jazdy powinny trwać 4 sekundy, potem całkowite wyhamowanie modelu, 2 sekundy przerwy i ponownie jazda. Powtarzaj czynność aż do wypalenia prawie całego paliwa. Kiedy paliwo zaczyna się koŃczyć zgaś model i zaczekaj aż silnik ostygnie. Podczas docierania nie zapominaj o stałym kontrolowaniu temperatury, która w trakcie procedury docierania nie powinna przekroczyć 120oC. Jeśli tak się stanie, natychmiast zgaś model i zaczekaj aż ostygnie.
SZÓSTY BAK
Napełnij zbiornik do pełna i tym razem używaj maksymalnie otwartej przepustnicy. Podczas wypalania 5-go baku cykle jazdy powinny trwać 5 sekund, potem całkowite wyhamowanie modelu, 2 sekundy przerwy i ponownie jazda. Powtarzaj czynność aż do wypalenia prawie całego paliwa. Kiedy paliwo zaczyna się koŃczyć zgaś model i zaczekaj aż silnik ostygnie. Podczas docierania nie zapominaj o stałym kontrolowaniu temperatury, która w trakcie procedury docierania nie powinna przekroczyć 120oC. Jeśli tak się stanie, natychmiast zgaś model i zaczekaj aż ostygnie.